Självförtroende

En av de vanligaste sakerna som håller människor tillbaka från att fullfölja sina drömmar är rädslan för att misslyckas. Det grundar sig i avsaknaden av självförtroende.

Alltså fan vad det där stämmer in på mig, eller det kanske det gör på många? Jag vill i alla fall få bättre självförtroende för just nu känns det som mitt självförtroende är jätte lågt. Gick in på den här sidan och hittade lite tips och ska börja med ett idag. Men en sak som jag redan gör är att jag varje kväll (när jag kommer ihåg) skriver ner tre bra grejer som jag gjort under dagen och något jag ska göra bättre. Ett tips jag fick av bästa Jossan för ett tag sen. Men vet inte om det hjälper så mycket? Men ska försöka att inte skriva grejer som betyder att jag prestrerat bra, typ gjort mål på en match eller bra poäng på ett prov för då får jag nog bara mer prestationsångest. Utan ska skriva mer saker som dom ger exempel på, typ att man får någon att skratta eller att man gav en komplimang till någon eller nått sånt.
Här var ett av tipsen:

Döda dina negativa tankar
Du måste lära sig att bli medveten om ditt prat med dig själv, alltså de tankar du tänker om dig själv och om vad du gör. Många av oss tänker ofta saker som ”det klarar jag inte”. Försök att ändra ditt tankemönster och ändra det till ”jag ska göra mitt bästa”, ”jag kan fixa det och skulle det inte gå så är det inte hela världen ändå”. Ett bra sätt att skifta tankarna är att innan du lägger dig på kvällen, så skriver du ner fem positiva saker som hänt under dagen. Det kan vara enkla saker som att du utförde en uppgift effektivt eller att du fick någon att skratta eller må bra. Positiva tankar föder nya liknande tankar.

Pusshej!

Jag älskar kommentarer!

Kommentera inlägget här:

Fyll gärna i namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback